Mogelijkheden 4-bak aanpassing voor Traction Avant

UPDATE 29-11-2010

In de basis heb je twee mogelijkheden om een Traction om te bouwen van 3- naar 4-bak, afhankelijk van het type Traction.

Bij een smalle TA (Sportje) heb je eigenlijk maar 1 mogelijkheid, dan kun je alleen de bak ombouwen en kun je de ID motor en het ID koppelingshuis niet gebruiken. Hierbij wordt een origineel TA koppelingshuis gebruikt en wordt de donor- 4 bak pas gemaakt op het koppelingshuis.

Bij een brede TA (BN, Familiale) heb je twee mogelijkheden: Gewoon bovenstaande oplossing of het volgende alternatief:

Gebruiken volledige donorbak inclusief donor-koppelingshuis. In deze optie moet de motor een paar centimeter naar voren worden geplaatst d.m.v. aanpassen van de motorsteunen en het verdikken van het silentblock aan de achterzijde van de motor (in het schutbord).  Of het silentblok achteraan geheel laten vervallen en de zijdelingse steunen aanpassen met silentblocks, zo’n 3 centimeter naar voren geplaatst. Voordeel van deze oplossing is dat een blok met trillingsdemper dan ook past omdat er dan meer ruimte aan de achterkant van de motor ontstaat.

Zaken als uitlaat, bediening gashevel, koppeling enzovoorts komt ook allemaal aan bod.

Afhankelijk van de wens om de originaliteit te behouden, kun je bij deze optie er nog een schepje bovenop doen: Neem gelijk een nieuwe ID-motor mee met de donorbak.

Extra vermogen, minder benzineverbruik en je hebt gelijk een passend geheel.

Let bij deze optie op dat je een motor gebruikt die uiteraard wel de lange slag uitvoering is maar niet beschikt over de trillingsdemper achteraan de buitenzijde van de motor.

Het is namelijk niet mogelijk om dan het distributiedeksel van de oude motor over te zetten waarmee de motor in het schutbord hangt.

Benodigde aanpassingen bij toepassen ID koppelingshuis en ID bak:

1.      Bediening versnellingsbak (kan niet met schakeltoren omdat deze ontbreekt op dit koppelingshuis, de beste optie is de originele DS-bediening te gebruiken en deze ook naast het stuur te monteren zoals in de DS gebruikelijk is)

2.      Daarnaast moet je de koppeling aanpassen  d.m.v. het verlengen van de bedieningskabel van de koppeling naar de DS-bediening die bovenop het koppelingshuis zit.

3.      Ophanging versnellingsbak aan wieg (nieuwe ophangbus aan de bouten bovenzijde versnellingsbak monteren)

4.      Passtukken naar aandrijfassen (oude hergebruiken lijkt beste optie, maar het inkorten van de donor bakasssen is ook een goed alternatief). Dit is het meest ingewikkelde deel omdat je moet kiezen of je een bestaand TA differentieel met assen en steekassen gebruikt of dat je de donorassen opnieuw maakt c.q. in laat korten bij een gespecialiseerd bedrijf. Hoe je het ook doet: de oliekeerringen passen niet meer zomaar en de beste optie lijkt qua stevigheid het toepassen van verkorte assen. Daarmee blijft het nieuwe differentieel (dat beter past op het pignon) gebruikt en worden de uitgaande assen 2 maal gelagerd in plaats van de oude TA bak waar dit maar 1 maal gebeurt..

5.      Opschuiven motor:

·        motorsteunen aanpassen;

·        Silentblock verdikken motorophanging aan schutbord of laten vervallen en zij-ophanging maken met silentblocks aan chassis;

·        Uitlaat pas maken

·        Luchtfilter aanpassen

·        Gasbediening en choke bediening aanpassen

Idem maar dan met ID-motor:

Als je besluit ook gelijk een DS motor te monteren heb je alle zaken om aan te passen 
er bij die te maken hebben met carburateur aan verkeerde kant, dus ook de bediening ombouwen voor gas en choke, de uitlaat die wel aan de goede kant zit maar het spruitstuk net niet dus er moet een verloopbus worden gemaakt om bestaand aan nieuw te bevestigen.

Verder zijn er geen onoverkomelijke problemen. Van deze optie bestaat een redelijk goede (oude) Engelstalige beschrijving op verzoek kan worden toegezonden.

We gaan uiteindelijk voor de oplossing MET ID MOTOR, ID KOP, ID BAK maar dan met het TA koppelingshuis, TA koppelingstoren en inkorten bakassen met dubbele lagering. Voordeel hiervan is o.a. dat de motor op de originele plek komt.

Door ook de originele carterpan en dergelijke te gebruiken van een TA lijkt het uiterlijk nog een beetje op de originele versie, maar dan met ruim 30 PK meer.

Hierboven is de aanpassing van CTA weergegeven, dit wordt ongeveer  de manier waarop het wordt uitgevoerd.

Wat in deze ombouw niet wordt gedaan is hier wel als optie weergegeven in BLAUW

Als de TA-bakassen worden gebruikt (dat gaan we trouwens niet doen..) gaat dat als volgt:

Differentieel ombouwen; het kroonwiel van de ID/DS aan de binnenzijde voorzien van de TA planeet-as (planetary shaft) waarop later de korte TA-aandrijfassen(flanges) worden gemonteerd; hiervoor moeten passtukjes (bushes) worden gedraaid die in het kroonwiel passen waarin de korte aandrijfas perfect wordt opgesloten…

De achterzijde van de flenzen (flange) afdraaien

Originele koppelingshuis (bellhouse) van de 4-bak plaatsen

Oliekeerringen (oil seals) plaatsen

Flenzen plaatsen en aandraaien

Bij hergebruik van het ID-koppelingshuis (Dat doen we dus in deze ombouw NIET…) heb je de volgende aanpassingen extra:

Waterpomp poelie opnieuw maken omdat deze nu niet meer in lijn ligt met de aandrijfpoelie op het koppelingshuis

Koppelingsbediening verlengen naar het punt bovenop het koppelingshuis, conform de manier waarop de ID/DS dit heeft.

Bediening versnellingsbak aanpassen op dezelfde manier als bij een ID/DS, met de originele schakelbuizen van de ID/DS, aanpassen aan de bediening in het dashboard van de TA.

Hieronder staat de meer complexe maar door ons gekozen betere oplossing beschreven met dubbele aslagering .

Bij onderstaande oplossing wordt het bestaande kroonwiel en planeetwielen gebruikt van de ID/DS.

Er moet een kortere aandrijfas worden gemaakt, uiteindelijk is dit in eigen beheer gedaan door verkorten van de as, zie de foto’s verderop in de reportage.

En het lagerhuis, de flange, moet worden afgedraaid. Dat is niet de moeilijkste klus..

De nieuwe as moet ter plekke van de uitgaande kant dik genoeg worden om goed in het lager te passen.

De moer (ring nut) die het lager opsluit en waarin de oliekeerring is gemonteerd, wordt hergebruikt, en de draad moet binnen in de flange , het lagerhuis, worden gedraaid. Voordeel van deze oplossing is o.a. dat alles lekker stevig is, en dat de flange na het afdraaien aan de buitenzijde met alle bouten weer aan de bak en het koppelingshuis kan worden vastgemaakt.

Ter info: Plaatje van de originele DS/ID bak aan de kroonwielzijde

Bevestigingsoog maken voor de ophanging voorzijde van de combinatie motor en versnellingsbak. Dit punt bevindt zich tussen de versnellingsbak en het koppelingshuis. Hiervoor moet een extra bevestigingspunt worden gemaakt d.m.v. een gat door- en een verstevigingsstrip aan de binnenzijde van het koppelingshuis, let op dat de bewegende delen nog kunnen blijven draaien..

van%20casio%202008-11-31%20015

Uitlaat inclusief vlampijp van de ID/DS aan de uitlaat van de TA monteren, onder de auto. Omdat de vlampijp van de ID/DS dikker is, moet een verloopbus worden gemaakt. Of de gehele uitlaat maar gelijk vervangen door een donoruitlaat van een ID en deze pas maken. De dwarsdemper kan op zich op de plek van de TA demper komen. Zal er wel wat vreemd uitzien aan de achterkant met twee pijpen…

De kop van de ID/DS wordt gewoon hergebruikt zodat er meer koppel en vermogen beschikbaar komt

De carburateur die nu opeens aan de andere kant zit (aan de stuurzijde) moet nog bedienbaar worden gemaakt, evenals de vervroegingsbediening van de ontsteking. Hierboven de Engelse uitvoering, uiteraard moet je links en rechts nog even omdraaien…

By theway: Op de cilinderkop van de DS/ID motor moet de waterpomp van een TA worden gemonteerd. Dat past prima, ondanks dat aan de onderkant maar weinig vlees op de afdichting overblijft, ongeveer 3 millimeter maar dat is genoeg. Van de twee tapeinden moet er 1 worden uitgedraaid en verplaatst, maar dat wijst zich vanzelf.

In deze fotocompilatie is aangegeven hoe je een ID 4-bak kan ombouwen naar passing op een Traction Avant 11B normale. Zoals eerder genoemd, is dit de optie met TA koppelingshuis, ID motor en ID versnellingsbak.

Deze ombouw wordt uitgevoerd door middel van het hergebruiken van alle originele delen van de ID 4-bak, en gebruikmaking van het TA-koppelingshuis.

De lange flenzen van de 4-bak worden afgedraaid, van de uiteinden worden bussen gedraaid die in de afgedraaide flenzen komen te zitten.

De oorspronkelijke lagers en oliekeerringen worden in de bussen in de afgedraaide flenzen opgesloten.

De oorspronkelijke bak-assen worden verkort en met de oorspronkelijke moeren in de korte flenzen gemonteerd.

De buitenzijde van de bak-assen worden afgedraaid en voorzien van 4 bouten en een pasring zodat de TA-aandrijfassen aansluiten op de bak-assen.

Bedienen van de versnellingen:

·        via de oorspronkelijke schakelstangen van de TA

·        de selecteur in de cabine ombouwen

·        op de versnellingsbak met nieuwe schakelstangen ‘buitenom’ een conversie doen van de bedieningshevels onderaan de schakeltoren naar de oorspronkelijke bediening van de 4-bak.

Het begin…(2009)

In Zwolle een schade-ID gevonden waar een langeslag motor en 4-bak in zat.  Gedemonteerd en opgeladen…

DSCF5134_800_600.JPG

Het oude ‘ schroot’ …..

DSCF5135_800_600.JPG

Motor langeslag en kale 4-versnellingsbak, nog als nieuw!

DSCF5424_800_600.JPG

De flenzen inclusief schijven, bak-assen en de ID-motorophangbeugels

DSCF6249_800_600.JPG

De oorspronkelijke flenzen en bak-assen met natuurlijk verschillende lengte, om het gemakkelijk te maken!

DSCF6252_800_600.JPG

Links het 3-bak koppelingshuis van een originele TA

DSCF6254_800_600.JPG

Boven een nieuwe TA plaat, linksonder een oude TA plaat en rechts een ID-plaat. Let op het verschil in hartdiameter.

DSCF6263_800_600.JPG

Afgesneden flensbus

DSCF6266_800_600.JPG

Eerste draaigang gereed; flens kan worden gereinigd, flens mooi vlak gedraaid zodat de achterkant van de bak-as er later langs kan draaien

DSCF6268_800_600.JPG

Het resterende deel van de flens is hier al kort gedraaid en wordt nu op de juiste diameter gedraaid om als pasbus in de nieuwe flens te komen

DSCF6269_800_600.JPG

De oliekeerring, het lager, de buitenste sluitmoer die we niet meer hergebruiken en de afgedraaide flens

DSCF6270_800_600.JPG

De pasbus bijna klaar

DSCF6280_800_600.JPG

De pasbussen net voor de montage in de flenzen, links zit het lager en scheef in en rechts compleet met lager en keerring

DSCF6287_800_600.JPG

Gemonteerde pasbussen en lagers; rechts met gemonteerde keerring

DSCF6290_800_600.JPG

Gemonteerd differentieel, binnenste Timken lagers, pasringen en flenzen. Hier nog zonder de lagerkappen

DSCF6293_800_600.JPG

Lagerkappen aan elkaar gemonteerd met draadeinden en afgedraaid op de maten van de passing van het oorpronkelijke koppelingshuis

DSCF6297_800_600.JPG

Lagerkappen gemonteerd, zij-aanzicht. In het hart zie je de spiebaan van het ID-differentieel waar de assen mooi inpassen

DSCF6303_800_600.JPG

Aanzicht ID-bak met nog de oorspronkelijke bak-assen

Buitenzijde bak-as afgedraaid. De lange bak-as moet nog 10,5 cm en de kortere bak-as 9,5 cm worden ingekort… (16-10-2010)

Pasrand voor bak-as uitgedraaid, buitenzijde flens nog niet vlak gedraaid

DSCF6309_800_600.JPG

Tussendoor even de passing uitproberen…

DSCF6316_800_600.JPG

Van de oude aandrijfas voor de vliegwielpoelie wordt een stuk afgehaald, draad erop snijden en dan dient dit als verlengstuk voor de te korte as die wel op de nokkenas van de ID-motor past

Boven de donorasdie wel de juiste lengte heeft en onder de nieuwe te korte as waar het verlengstuk in wordt geschroefd. Voor de zekerheid wordt het verlengstuk ook nogvastgelast en daarna weer vlak rond gedraaid.

Er wordt ook nog een bus gemaakt om de aanslag tegen het lager te bereiken. De losse ring van de onderste as die tegen het lager komt moet ook 18 mm worden opgeschoven met de bus

DSCF6323.JPG

Klaar! Bus gemonteerd zodat deze tegen het lager aan komt en de keerring op de juiste passingsafstand  in de ID motor komt

DSCF6325.JPG

Gemonteerde verlengde aandrijfas voor de V-snaar poelie. Rechts de aansluiting met oliekeerring groeven voor passing in de ID-motor; links de aansluiting voor de 3-bak TA aandrijfpoelie

Links zie je de afgedraaide bak-as waar de uitgeboorde spiebaan precies op past

DSCF6348.JPG

Hier zie je beide bak-assen met de spiebanen erop, en de oorspronkelijke moeren erop. Deze moeren zorgen voor fixatie van de bak-assen in het lager dat al in de flenzen is gemonteerd. De moeren worden gefixeerd d.m.v. de oorspronkelijke kleine schroeven

DSCF6347.JPG

Hier zie je mooi de spleet van 4mm tussen koppelingshuis en bak die onststaat doordat het hart van de flenzen en lagers 4 mm buiten de bak ligt. Er moeten 2 aluminium pasplaten aan de zijde van de bak van 4 mm dikte worden gemaakt (1 onder, 1 boven) zodat alles netjes pas tussen bak en koppelingshuis wordt opgesloten

IMG_0416_640_480.jpg

Hier zie je het hart van de ID plaat als verlengstuk op de nieuwe TA-plaat. OP de voorgrond de RVS pasbus waarmee het hart zuiver in het midden is geplaatst voor de bus is vastgelast.

De bus is afgedraaid zodat er zo goed (zo lang…) mogelijk wordt gepast op de primaire as, en deze bus gaat een stuk in het druklager over de primaire as heen van de 4-bak.

Het vliegwiel van de TA wordt gebruikt met het toplager van de ID versie, deze as is dus dunner dan de primaire as van de TA!

IMG_0419_640_480.jpg

Diafragma drukgroep voor een TA.

IMG_0434.JPG

Flens aan de linkerzijde, vanaf de bestuurder gezien. Er is wat materiaal rechts verwijderd om het koppelingshuis niet in de weg te zitten.  Rechtsonder zie je het vlak gevijlde deel van het koppelingshuis

IMG_0435.JPG

Flenshart met gemonteerd lager, de kering is even verwijderd. Je ziet achtereenvolgens van buiten naar binnen het buitenste lager, dan een randje van de opsluitringen van het binnenste lager. Daarna zie je net nog het binnenste rollager. Dan de spiebaan voor de bakas, Het dwarse streepje is het verbindingsasje van de satelliettandwielen van het differentieel.

IMG_0427.JPG

Even losjes in elkaar gezet. Linksboven de schakelaansluiting.

Nadat alles pas is gemaakt en compleet is, worden de losse delen helemaal gereinigd en groen gespoten waarna de schone delen netjes worden afgemonteerd.

IMG_0428.JPG

De schakelingvolgorde van de 4-bak: pistonnetje indrukken dan heb je door draaien aan de uitstekende trapeziumvormige flens de 1e/2e versnelling, terug naar neutraal en uittrekken en dan heb je 3 en 4, weer naar neutraal en als je verder door de veerdruk heen trekt kun je achteruit inschakelen.

Om de schakeling te bedienen worden 2 assen vanaf de schakeltoren verbonden met de aansluiting van de 4-bak zodat de horizontale en de verticale beweging van de bediening voor het schakelen worden overgebracht.

IMG_0432.JPG

In detail de passing van de primaire as in de verlengde koppelingsplaat, hier nog zonder verlengbus

IMG_0446.JPG
IMG_0450.JPG

De verlengbus! Zo komt het dus te zitten, de bus past in de koppelingsplaat en door de plaat heen in het toplager.

Met een plaat alu van 4 mm de maat overgenomen van het ID-koppelingshuis. Uitgezaagd met de decoupeerzaag en de gaten op de juiste plek geboord. gemonteerd tussen bak en koppelingshuis en daarna alles maar eens in elkaar gezet en gepast.

IMG_0484.JPG

Selecteur gemodificeerd zodat de 4-bak inclusief achteruit te bedienen is!

IMG_0494.JPG

Nieuwe keerring naast de afgelaste en ingekorte bakas

Aansluiting voor de aandrijfas; de gaten zijn van M8 metrisch draad voorzien, er komen nog bouten in die 2 cm uitsteken om de aandrijfas vast te maken.

IMG_0496.JPG

Afgelaste bakas inclusief de nieuwe keerring

nieuw terugtrekveertje druklager, nieuwe bedieningshevel koppeling, nieuwe veer aan bedieningshevel koppeling (hier niet zichtbaar) gemonteerd

Het ID-vliegwiel past niet in het TA-koppelingshuis.. Er moet ruim een centimeter van de buitenkant worden afgedraaid vanaf de hier zichtbare kant tot de starterkrans. Jammer genoeg past het vliegwiel niet in m’n draaibank. Het vliegwiel is net 30 cm in diameter en de bank gaat tot 28 cm… Besloten is om met een TA vliegwiel en de nieuwe diafragma drukgroep verder te gaan.

Bijna klaar— de poelie voor de V-snaar omgebouwd van de ID, want deze is iets groter en geeft meer omwentelingen van de waterpomp.

Onder aan de schakeltoren zie je de aansluitingen voor de bediening van de versnellingsbak al zitten.

De flenzen en bakassen zijn hier al voorzien van de bouten, deze zijn aan de binnenzijde vastgelast. Moet nog wel op exacte lengte worden afgeslepen…

De binnenkant van de flens en de bakas met lager en opsluitmoer. De moer is 5 mm afgedraaid en de borgschroef moet nog worden verzonken in de bovenkant van de moer. En het hier zichtbare lager wordt met Loctite gemonteerd in de bus.

Het vliegwiel is er!  (19-11-2010)

Het vliegwiel is passend gemonteerd, van het blok wat afgeslepen bij de startmotor en de carterpan, ongeveer 3 millimeter..  Ook de 6 boutgaten vergroot naar 10 mm…

Hierboven te zien met koppelingsplaat en diafragma drukgroep erop!

Alles gepast en aangedraaid!

Ook de passing voor de V snaar is OK!  De wisselstroomdynamo uit de Trax wordt natuurlijk opnieuw gebruikt, deze dynamo is alleen ten behoeve van het passen gemonteerd.

TO DO LIST 29-11-2010

·        Schoonmaken bak en koppelingshuis binnen en buitenkant

     Vervangen draadeinden in bak voor betere passing van de moeren op de lagerkappen

·        Schakelstangen maken tussen de onderzijde schakeltoren en de bediening van de versnellingsbak

·        Maken ophanging voor bak/motor m.b.v. 4 mm plaatdelen en originele ophangadapter

·        Nieuwe veer aan bedieningshevel koppeling

·        Monteren bak, flenzen met nieuwe pakkingen, koppelingshuis, de nieuwe ID-motor monteren

·        Olie in bak, doorsmeren schakeltoren

·        Proefdraaien op de motorbok en daarna monteren in de TA!

En… deze assen wil ik ook nog wel een keertje monteren… en heb ik inderdaad ook gemonteerd!  Zie bij het aandrijving// assen tabje op deze website.

Update 2012:  Uiteindelijk bleek dat het lassen van de uitgaande steekassen onvoldoende stevig is en na verschillende keren de auto te hebben afgevoerd met de auto-ambulance ben ik teruggegaan naar de optie die beschreven is op deze pagina van de website:  TA 4-bak OK: https://livemydream.nl/category/herstel-van-mijn-citroen-traction-avant-11bn/ombouwen-traction-avant-van-3-naar-4-versnellingen/ta-4-bak-ok/