Rij- ervaringen met de 4-bak


Druk druk druk…. Pas in de zomer van 2015 ben ik echt wat afstanden met de auto gaan rijden.

Toeren in de zon

Eerst een rondje om de kerk, alles nameten en controleren en daarna steeds verder. 

Gewoon wat rondrijden ligt me niet zo, ik gebruik de auto’en motor liever met een doel…

De laatste rit (begin augustus 2015) was ruim 200 kilometer aan één stuk, afwisselend lokale wegen en provinciale wegen.

Ik ben nog niet op de snelweg geweest, wel langere tijd boven 100 kilometer per uur gereden. 

De LPG installatie werkt voortreffelijk, ook starten op LPG zonder probleem, in 1 keer aanslaan zowel koud als warm en gelijk netjes stationair draaien.  

De LPG keuring heb ik gepland voor begin 2016. Ik rijd tot die tijd toch niet met de TA en de planning is om de zomer 2016 naar Zuid-Frankrijk te gaan met de Trax…

De algemene impressie is dat het erg prettig rijdt, weinig toeren en weinig herrie.

Vergeleken met de 3-bak en de herrie met motorgeluid en 3-bak boven 75 kilometer per uur rijdt de auto nu meer als een vroege DS.

Besturen en remmen gaat ook soepel.

Enige minpuntje dat ik overhoud is dat de fan veel herrie maakt boven 3000 toeren, dat merk je vooral bij toeren maken bij optrekken, net voor het overschakelen.

Omdat de motor ook lekker soepel draait en veel vermogen heeft, ook onderin de toeren, is het mogelijk om al tussen 2000 en 2500 toeren op te schakelen. In z’n 3 de rotondes over bij snelheden tussen 15 en 25 kilometer per uur gaat vanzelf.

Door de synchronisaties op de bak rijdt het gewoon erg prettig. Ook het omgebouwde levier doet zijn werk goed. Na het instappen hoef je niet meer na te denken over de schakelvolgorde.

Omdat ik een poelie op de nokkenas heb gebruikt van een DS maakt de fan en waterpomp meer toeren dan bij een TA. Hierdoor koelt de motor veel beter en loopt de temperatuur van olie en water veel  minder op. Ik heb geprobeerd bij 30 graden  buitentemperatuur met  de rolhoes voor de radiateur te rijden en zelfs dan loopt de temperatuur van de koelvloeistof nog niet verder op dan 65 graden…  Doordat een aantal apparaten vóór de thermostaat wordt afgetakt en warm water verbruiken (LPG verdamper, kachel, carburateur, allerlei leidingen daar naartoe en vanaf…), koelen zij zodanig dat de radiateur maar mondjesmaat wordt gebruikt. Behalve bij stilstaan en stationair draaien, dan loopt de temperatuur heel langzaam op naar 70 graden en blijft stabiel hangen op 70.

Na 1 dag liggen er twee kleine vlekjes olie op de vloer van de garage. 1 uit het oliecarter van de motor aan de achterkant en 1 onder de versnellingsbak… Het zijn beiden plekjes van 3 centimeter in het rond. Zal binnenkort alle pasvlakken van de carters natrekken.

Als ik snelweg ga rijden zal ik de ervaringen  hier bijwerken!

Update 2017: Verder ben ik behoorlijk op stap geweest met de auto en alles werkt prima!  Geen enkel probleem onderweg en lekker 120 km/h meerijden.

Wel nog even alle remmen gechecked, 1 voering vervangen en alles opnieuw gesteld.

Ook de LHS vervangen door DOT3 remvloeistof. DOT3 heeft onder andere smerende eigenschappen en kun je zonder meer als vervanger gebruiken, mits je alle LHS goed eruit laat stromen.  lekker bij zo’n auto die maar af en toe wordt gebruikt…

De electronische ontsteking werkt ook prima, daar heb ik wel een supercharger capacitor pack bij hangen zodat er bij het starten altijd voldoende power is voor de ontsteking!

De kachel werkt ook prima, uitgetest met -5 graden buiten. De luchtbuis naast het tellerhuis geeft voldoende warme lucht op de voorruit.

De nieuwe banden werken ook ’s winters fijn! Was even een investering maar dat is het dubbel en dwars waard geweest.

Rijden op benzine gaat prima, als de motor en de LPG verdamper een beetje warm zijn loopt alles op LPG ook prima!

Al met al dus lekker geslaagd!